Revisie Elektrische Installatie

Op een boot is naast de primaire aandrijving (Zeilen, motor), een goede elektrische installatie van wezenlijk belang om veilig en zonder problemen aan te komen.  Een slechte of verouderde installatie kan leiden tot (vage) storingen die moeilijk oplosbaar zijn door een wirwar van draden, of in het ergste geval, tot kortsluiting met zelfs een moeilijk blusbare brand tot gevolg.

Op oudere boten was de installatie in het ontwerp veel simpeler dan wat we tegenwoordig gewend zijn, en is er vaak door (vorige) eigenaren op allerhande wijze, miscchien zelfs zonder al te veel kennis van zaken, op uitgebreid, met als gevolg een installatie die er uitziet als een berg spaghetti, waarbij niets of slechts een gedeelte gedocumenteerd is, en waar draadjes aan draadjes “geknoopt” zijn door middel van kroonsteentjes, aftapverbindingen, verkeerde kleurtjes hebben, draden debieuze dikte hebben, etc, etc. Door corrosie kunnen slechte verbinding steeds slechter worden, en uiteindelijk tot storing leiden.

Als installatie zoals hierboven uitziet, dan wil je daar vast wel iets aan doen, maar als je niet weet hoe, dan kan ik je daar bij helpen.

Revisie Stappenplan

Voor een complete revisie volg ik het volgende proces:

1. Voorbespreking aan boord

Samen bekijken we hoe de situatie bij je aan boord is en we bespreken je wensen en de mogelijkheden. Aan de hand van wat je wil, maak ik een offerte voor de volgende stappen:

2. Ontwerp

Ik begin altijd met het maken van een ontwerp elektrisch schema. Dat is de basis. Dan berekenen we, met als input het te verwachten gebruik van de boot (bv dagtochten, meerdaagse tochten zonder walstroom, oversteek, of ocean tocht) maak ik een stroomplan. De uitkomst is het aantal benodigde Ah per dag. Dat geeft dan weer de accucapaciteit en de capaciteit van de gekozen oplaad methode(s). Gedurende het project kan het nodig zijn om het ontwerp aan te passen aan de realiteit. Ook voeg ik kabelnummers en dergelijke toe, zodat het ontwerp aan het einde van het project overeenstemd met de werkelijkheid.

Als het schema klaar is, bespreken we dat, en kunnen we door naar de volgende stap:

3. Kabel en Materiaalplan

Met het schema, en het stroomplan, ga ik aan de slag en maak ik een materiaal lijst voor alle apparatuur aan boord. Voor ieder apparaat noteer ik het te verwachten stroomverbruik wordt en de aansluitmethode. Als dat klaas is kan voor iedere kabel het te verwachten vermogen, de lengte en de aansluiting worden opgetekend, en de dikte worden uitgerekend. Dit kabel en materiaal plan wordt ook weer gedurende de volgende stappen bijgehouden, zodat het net als het ontwerp overeenstemd met de werkelijkheid aan het einde van het project

Als het materiaalplan klaar is, volgt wederom een bespreking, en dan kunnen we door naar stap 4:

4. Bestellen en Installatie

In overleg bestel jezelf de benodigde materialen, of ik doe dat voor je. Als de spullen binnen zijn dan ga ik aan de slag. Ik zorg ervoor dat:

  • Er worden “marine grade” materialen gebruikt
  • Kabel dikte wordt berekend aan de hand van het stroomplan en benodigde lengte.
  • Kabels worden gelabeled met nummers zowel in het schema, kabelplan als bij installatie
  • Verbindingen worden uitgevoerd met aangeklonken adereindhulzen of kabelschoenen en waterdicht gemaakt met krimpkous
  • De stroomdelers worden uitgevoerd met rijgklemmen. Dit maakt de installatie overzichtelijk en uitbreidbaar
  • Kabels worden in bedradingskokers aangebracht voor een overzichtelijke en goed onderhoudbare installatie
  • Alle + draden worden van een zekering met de juiste sterkte voorzien zo dicht mogelijk bij de bron

Uiteraard volgt als laatste stap het compleet en actueel maken van de documentatie, ontwerp en kabelplan

Offerte?

Als een dergelijke degelijke aanpak je aanspreekt, neem dan contact met me op. Dan maken we een afspraak