Singlehanded 2022

Van 16 to 20 oktober deed ik mee aan de singlehanded.nl prestatietocht/wedstrijd. Dit is het oudste single handed event in Nederland, en bestaat nu 45 jaar. Het is destijds bedacht en georganiseerd door een zonderling uit Workum, vuurtorenwachter Rein de Jong. De uitdaging is om in maximaal 96 uur ongeveer 200 mijl af te leggen aan de hand van een zeilopdracht.  De route is vrij, maar motorgebruik buiten de haven is niet toegestaan. Ook is het bijhouden van een logboek en nog wat meer rare opdrachten, zoals het halen van stempels en maken van selfies in de havens die je moet aandoen, onderdeel van de wedstrijd. Winnaar is degene met de meeste punten.

Voorbereiding

Dit is de tweede keer dat ik meedoe. Het is allemaal niet meer zo geheimzinnig en spannend als vorig jaar, maar toch: wat staat me te wachten, wat wordt de route, ga ik het volhouden? De zeilopdracht krijg je namelijk pas bij de start via een ingewikkelde methode: Een koker met een cijferslot waarvoor je de code krijgt vanaf het startschip. Ik bestudeer de oude verslagen uitvoerig. De route voert in ieder geval over het wad, Texel/Den Helder naar/van Vlieland/Terschelling en dan nog wat crossen op het IJsselmeer en Markermeer. Er zal ook ’s avonds en misschien wel ’s nachts gevaren moeten worden, gezien het jaargetijde. Wel moet je minimaal 6 uur rust houden per 24 uur. Dat is fijn 😉

Ik maak een spreadsheet waarin ik de meeste IJsselmeer en Markermeer havens en de hoofdroutes op het wad zet zodat ik afstand en zeiltijd aan de hand van windrichting en snelheid en mijn polair diagram kan inschatten. Ook zorg ik ervoor dat ik de vertrektijden en stroomvensters voor de 4 dagen van de tocht uitgewerkt klaar heb staan. Alles uitgeprint en geplastificeerd gaat het mee aan boord.

Uiteraard zorg ik dat mijn boot in top conditie is, de klus lijst is zo goed als leeg, en alles ligt op zijn vaste plek. Voldoende proviand voor 4-5 dagen onafgebroken varen zonder boodschappen doen. Ik ben er klaar voor!

Het weerbericht voor de komende dagen is voornamelijk zuid, met zaterdag/zondag meer wind, en later afnemend en draaiend naar het noorden. Als zuid in de vaaropdracht zit, dan ga ik eerst die kant op. Verder probeer ik kris-kras over het IJsselmeer te vermijden.

Dag -1: Sloten – Lelystad

Afstand:
Weerbericht: kans op een bui, 3-4 Bft NW later toenemend 4-5 Bft
Route: via Lemmer

Met de brug van negen uur vertrek ik van huis. Het regent, maar de voorspelling is dat de buien naar het zuiden wegtrekken en dat gebeurt ook. Ik vaar op de motor met zo goed als geen wind een uurtje naar de PM sluis.

Dag 0: Lelystad

Datum: Donderdag 15 Oktober 2021
Van: Sloten, Friesland
Naar: Lelystad

Lekker een dagje niets doen op een Jachthaven. Kletsen met andere zeilers, beetje rondneuzen in de watersport winkel en alleen een doosje lucifers kopen, ’s avonds de steigerborrel en aansluitend diner.

Dag 1: Lelystad – Muiden – “4” – Enkhuizen

Datum: Zaterdag 16 Oktober 2022
Weerbericht: 3 Bft ZO later toenemend 4-5 Bft ZW
Route: via Muiden en een “4” te varen via een aantal boeien op het Markermeer

Uit mijn logboek:

In Enkhuizen. De dag begon goed, maar eindigt niet lekker. De rolfok zat vast, dus die heb ik erom heen gewikkeld, en ik heb een wateralarm. Geen koelwater zo te horen. Hij klonk al raar in Muiden. Ik ben niet heel happy. Eerst maar eens proberen te slapen in deze klotsbak. Biertje, bakje chips en een meditatie. Morgen weer een dag, maar misschien wel einde oefening…
Oh ja, heb een goede daad verricht.. waar is de karma?

Dag 2:  Enkhuizen – Medemblik – Den Helder KMJC

Datum: Zondag 17 Oktober 2022
Van: Enkhuizen
Naar: Den Helder, KMJC
Vertrek: 6:00
Aankomst: 16:00
Afstand: 31
Weerbericht: 5-6 Bft ZZW
Route: via Medemblik, den Oever door het Visjagersgaatje en Malzwin naar Den Helder

Uit mijn logboek:

’s Ochtends begonnen na een nacht met weinig slaap (Hoezo druk hoofd) met het oplossen van de problemen. Eerst impeller eruit gevist. Die was dus inderdaad kapot. Na vervangen ging alles weer beter lopen en minder alarm piepen. Door de sluis, selfie gedaan, en maar even inde Compagnieshaven gelegd om een stempel te krijgen en een torx schroevedraaier te lenen, want die had ik nodig voor de rolfok. Daarmee was het probleem snel gefixt, en met verse broodjes van de bakker kon de dag beginnen. Eerst naar Medemblik, daarna naar Den Oever met best dikke wind langs hogerwal. Snel ging het wel, maar leuk vond ik het nog niet. Behalve dat ik weer wat sneller voer dan een andere Winner, zeker op het stuk van Den Oever naar Den Helder. Lekker scherp zeilen door de geul met een vijfje. Heerlijk Genieten met een grote G. Ik kon weer zingend op de boot staan. Net lekker gegeten en straks vroeg naar bed !

Dag 3:  Den Helder KMJC – IN7 – Vlieland – Harlingen

Datum: Maandag 18 Oktober 2022
Van: Den Helder, KMJC
Naar: Harlingen, Noorder haven
Vertrek: 9:00
Aankomst: 20:30
Afstand: 52
Weerbericht: 3-5 Bft ZZW
Route: Texelstroom – Scheurrak – Inschot – Vlietstroom  – Vlieland – Vlietstroom – Blauwe Slenk – Harlingen

Uit mijn logboek:

Dag 3 – de waddag, of maandag waddag? Heerlijk gevaren vandaag, beetje regen mocht de pret niet drukken. In het scheurrak al zingend zeil yoga gedaan. Mijn kracht mantra “Ajay  Alai”. Ter hoogte van de IN7 voor anker. Mooi rust moment alhoewel ik nog steeds moet wennen aan rusten voor anker. Moet het maar vaker doen denk ik. Vervolgens scherp naar Vlieland, strak langs de Richel en net voor de veerboot de haven in, stempelen en gaan! Door naar Harlingen, wilde eigenlijk naar Kornwerd maar dat was net wel -net niet bezeild en morgen weer een dag, dus lekker slapen in de Noorderhaven. Walstroom en een douche is ook wel wat waard! Hopelijk valt het mee met de mist, en de Gennaker ligt klaar voor morgen!

Dag 4:  Harlingen – Hindelopen – “5” – Urk – Lelystad

Datum: Dinsdag 19 Oktober 2022
Weerbericht: 2-3 Bft NW
Route: Harlingen – Boontjes – Kornwerderzand – Hindelopen – “5” – UrkLelystad

Uit mijn logboek:

Dag 4 – Alvast een stukje logboek onderweg. Scheelt vanavond weer, als we het halen … Vanochtend vroeg half zeven Harlingen vertrokken. Boontjes was nog steeds net wel/net niet bezeild, Paar slagen nodig. Half uurtje wachttijd bij de sluis was gezellig, met zo’n dozijn SH/DH deelnemers. Daarna in rustig tempo richting Hindeloopen. Vijfje gedaan, en nu afkruisen richtign Urk met de Spinnaker erop. Die ging redeliljk soepel omhoog. Hopelijk ook zo weer naar beneden (-8) (Ironisch gezicht)

Dag 5:  Lelystad – Sloten